צרו קשר! 624-9666 (02) 27 רחוב קרן היסוד,
ירושלים, 94188
שעות פתיחה: א-ו: 08:00m - 17:00 (ו: עד 13:00)
ג: סגור

שיקום הפה היא התמחות ספציפית ברפואת שיניים. היא מוכרת בהסתדרות רופאי השיניים האמריקאית וגם הישראלית.

מומחה לשיקום הפה לומד מספר שנים את ההתמחות בנוסף לשש שנות הלימוד המקובלות. רופא כזה עובר בחינות קפדניות להסמכה מלאה.בין 2-3 % מכל רופאי השיניים עוברים התמחות כזו.

מומחה לשיקום הפה משחזר שיניים פגועות או חסרות על ידי שיניים מלאכותיות הנראות ומתפקדות כשיניים אמיתיות לכל דבר. מעבדת השיניים הנמצאת בקרבת מקום מסייעת בבניית שיניים המותאמות בדיוק נמרץ לכל מקרה ומקרה במקרים מסויימים ד"ר שרטר נעזר במעבדות בארץ ובח"ול..

דר' שרטר, רופא שיניים בירושלים, מוכר כרופא מומחה בשיקום הפה והינו חבר בהסתדרות רופאי השיניים האמריקאית והישראלית. דר' שרטר מציע גם הלבנת שיניים, ציפויי חרסינה, כתרים, גשרים ותותבות.

דר' שרטר יוצר גם כתרים שנקראים כתרי סיראק. אלה הם שיחזורי חרסינה הנעשים בעזרת מעבדה ניידת ממוחשבת. טיפול זה נעשה במקום ללא צורך בביקור נוסף. בשיחזור שנעשה במרפאה הכוונה היא לבצע טיפול שיאפשר תיפקוד ואסתטיקה כמו שהטבע מעניק לנו. למידע נוסף, עיינו כאן.

                                                שיקום הפה

התפתחות רפואת השיניים מתקדמת בצעדי ענק ומתפרסת גם לתחום האסטטי של הפה והלסת. תחום האסתטיקה כולל גם שיחזור שיניים והחזרת מצב הפה למצבו הראשוני לאחר תאונה או מחלה. רופא השיניים משתמש גם בידע רפואי כללי על מנת לזהות בעיות בריאותיות בפה אשר אינן קשורות במישרין לרפואת השיניים. רופא שיניים או מומחה לשיקום הפה מתמצא גם בתחום האלחוש ומבצע במרפאתו ניתוחים כירורגיים מקומיים בפה.

שלבי ההתקדמות בתחום רפואת השיניים:

·         חומרים להרגעת הכאב.

·         חומרים להגנה על החניכיים

·         דרכים להוצאת שן נגועה

·         סתימות חורים

·         טיפול שורש

·         שיניים תותבות

·         כתרים

·         גשר

·         יישור שיניים

·         יישור שיניים ולסת

·         השלמת שן

·         שתלים

·         שיקום ובניית עצם

·         שיקום חניכיים

·         שינוי מראה הלסת והפה לפי דרישת הלקוח

·         ציפוי שיניים

לא הוזכרו החומרים והכלים שבהם נעזרים רופאי שיניים לצורך הפעולות הללו.התפתחות המחקר בתחום הפה, מביאה לייצור חומרים חדישים אשר מצטרפים לוותיקים או דוחקים אותם משימוש.  היום, הפכה הקליניקה של רופא שיניים לחדר ניתוח  והרופא משתמש בכימיה מתקדמת, אלקטרוניקה חדישה ואבזרים מיוחדים. גם צילומי הפה והלסת נעשים בשיטות מדויקות יותר ומסייעות לרופא להגיע לאבחון מדויק ולבנות תכנית בהתאם למצב הלקוח.

הצורך בטיפול בחניכיים ובשיניים

בעבר , התייחסו לפה רק כאשר התעוררה בעיה כואבת. לא היתה היגיינת הפה ולא נקטו פעולות מונעות תקלות ומחלות. לא היתה מודעות לחשיבות ההשגחה וההקפדה על מצב החניכיים ועל כמות השיניים ביחס לגודל הפה וצורת הצמיחה שלהן. כך נוצר מצב, שאנשים צעירים נותרו ללא שיניים עקב מחלות חניכיים קשות והיחלשות האחיזה שלהן. כמו כן, היו מקרים מרובים של בעלי פה שבו שיניים עקומות ומונחות מוזר. בדרך כלל, זה גרם להם קשיים באכילה ובדיבור אך גם צרות עם ההתבגרות. לא קישרו בין מצב השיניים לבין ענין בריאותי. התייחסו לזה רק כאל בעיה אסטטית בלתי פתירה. כיום, ידוע בבירור, שבעיות בפה גם אם נדמה לנו שהן רק אסטטיות, זו טעות. בסופו של דבר, הופכות לבעיה בריאותית במישרין או בעקיפין.

מעניין מאד לראות את התייחסות התורה לאובדן שן. בספר שמות, קובעת התורה שאם אדון מפיל שן של עבדו או שפחתו, הם יוצאים לחרות. האדון, מאבד את זכותו הקניינית בהם ממש כמו אילו היה גורם להם אובדן עין. כלומר: שן = עין.

גם ההלכה היהודית שמחמירה מאד בהלכות שבת, עד כדי  איסור טיפול ים רפואיים הסובלים דחייה עד מוצאי שבת, מחייבת התייחסות מיידית לכאב מחלל הפה ופנימה כמו התייחסות למחלה מסוכנת ומתירה טיפול מיידי בשבת מחשש לתוצאות חמורות.

לאחר שהתקדמו והחלו לפעול בשיטות מודרניות יותר, עדיין היה הכל יקר מאד ולא נגיש לרוב האוכלוסייה. לא היה שייך לדמיין טיפול של כל בני המשפחה במרפאת שיניים. הדבר היה כרוך בסכומי עתק. עם ההתפתחות המהירה, החל העניין לצבור תאוצה ובהדרגה זלג גם למשפחות פחות אמידות. כיום, הפכו הטיפולים במרביתם לנחלת הכלל והמתבגרים נהיו בעלי סיכויים לחיות עם פה מושלם, חיוך רחב ללא חשש ומיעוט בעיות שיניים עתידיות, בהנחה שיקפידו על היגיינה וביקורת.

הגנה על החניכיים

קיימים בשוק תכשירים מסוגים שונים להגנה ביום יום וכן להגנה לאחר טיפול שיניים כירורגי או סתם עקירה. בדרך כלל, כל אדם צריך לטפח את החניכיים ובמיוחד זמן סביר לאחר טיפול. בנוסף, קיימות גם מישחות שיניים האמורות להגן על החניכיים בציחצוח יומיומי. בכל מקרה, רצוי להתייעץ עם רופא השיניים על סוג התכשיר או המשחה המתאימים לו ספציפית.

סתימות

בעבר, היו סתימות מתכת ששינו את מראה השן מלבן לכמעט שחור.כיום, הסתימות הן לבנות והשן נראית יותר לבנה בזכות הסתימה, בהשוואה לתקופה שהיה בה חור שנראה כלפי חוץ. גם טיב הסתימות  ועמידותן השתפרו והן ממלאות היטב את תפקידן.

טיפול שורש

אם לא מטפלים בשן חולה בתוך זמן סביר ומעדיפים להתעלם בסיוע משככי כאבים, עלולה להיווצר דלקת קשה בשורש העשויה לגרום ל"מוות" של השן. השן נרקבת ונוצרות נפיחויות בחניכיים עד שאין מנוס אלא לבצע עקירה..מצב זה היה בעצם מנת חלקם של כל אלה שסבלו מעששת בעבר כאשר לא היתה שום דרך טיפול בבעיה. כדי למנוע זאת, עושה הרופא טיפול שורש. זה מציל את השן בדרך כלל ומונע נזק לשן עצמה וכן לחניכיים. עדיף לבצע את הטיפול כמה שיותר מהר ולא להשתמש במשככי כאב שהם בעצמם לא תורמים לבריאות. ישנם מצבים, שלאחר שנים אחרי טיפול שורש, נוצרת דלקת באותו שורש. במקרה כזה, עושים טיפול חדש שהוא בעצם יותר מסובך ורק רופא מומחה מסוגל לבצע זאת

כתרים

בעבר, השתמשו בכסף או זהב לצורך השלמת חור בפה עקב חסר שן וכל הכתרים היו מהחומרים האלה. זה פתר את בעיות הפה אך לא היה יפה . מראה השיניים היה אפילו מגוחך והסגיר את הימצאות הכתר לכל רואה. עדיין קיימות מדינות שבהן ממשיכים בכתרים מסוג זה. הדברים הגיעו למצב שבעל הכתרים היה אפילו גאה בזהב שבפיו ובמיוחד מול העני שהיו לו רק חסרים בפה ולא יכל לממן כתרים.

כיום, מעדיפים להשתמש בכתרים לבנים שבסיסם מתכת אצילה, אך הם מצופים בפלסטיק בגוון התואם לשיניים שליד הכתרים וכך מקבל הלקוח שיניים אחידות ומראה צעיר כמו טרם הפסד השיניים. הכתרים החדישים עמידים מאד וגם מחירם יורד עם הזמן והנם נחלת כלל הציבור .

גשרים

במקום שיניים תותבות שנשלפות כל ערב ומתנדנדות בזמן אכילה ובמקרים רבים גם בזמן דיבור, בונים גשר שהוא מספר כתרים ממתכת אצילה שעליה מודבקים חלקי פלסטיק לבן בגוון יתר שיני הלקוח ומחוברות יחד והן נקראות גשר. הגשר, יושב על שיניים בריאות בקצוות ובדרך כלל גם באמצע וכך מגשרים על החסר בפה ולא מרגישים שקיים גשר. הלקוח, יכול להתרגל לזה במהירות ולאכול ולרוץ ולדבר ולצחוק כאחד האדם ואין לו כלל דאגה שמא ייפול משהו. רק צריכים להקפיד על ניקוי קבוע והיגיינה מתאימה.

יישור שיניים

אין שום סיבה להישאר עם שיניים עקומות, כפולות או בולטות החוצה או פנימה. רופא טוב, יכול לאבחן את הבעיה במדויק ולקבוע אם נחוצה עקירה או מכשירים לחיבור , הפרדה, משיכה פנימה, דחיפה החוצה וכדומה. יש בעצם דרכים לכל מצב. קיימים היום אבזרים גלויים או סמויים והרופא מתחשב בדעתו של הלקוח והתייחסותו לעניין. בדרך כלל מדובר בתהליך די ממושך וקצת מפריע בתחילה, אבל אינו גורם כאב ממשי ומתרגלים מהר מאד לאבזרים הנמצאים בפה. גם במקרים קיצוניים שהרופא מתקין מכשיר מתיחה חיצוני הנתמך בצוואר הלקוח, המאמץ שווה את התוצאה ואין בכך בושה מאחר שזה די נפוץ.

מצוי מאד ששיניים מסוימות כלואות בתוך החניכיים ולכן קיים חסר או מופר האיזון בפה. הרופא, מצליח לגרום למשיכה איטית של השן הכלואה והושבתה במקום המתאים לה. במקרים של שיניים עודפות מבצעים עקירה מבוקרת לפי תכנית מדויקת ואז שאר השיניים מוצאות את מקומן בעצמן או שהרופא מתקין אבזרי משיכה למטרה זו.

השלמת שן

במקרים של פגיעה בקטע שטחי של השן לא בעומק, יש אפשרות להשלים את החסר בצבע לבן על ידי חומר המתקשה בסיוע חום. לאחר שהחומר מתקשה , הרופא יכול לשייף כרצונו עד השלמת המראה הרצוי. טיפול זה, מגן בדרך כלל על השן ומונע חדירת חיידקים למקום הפגוע ונזק לכלל השן.

שתלים

לאחר שאדם הפסיד מספר שיניים, נוצרת בעיה להעמדת גשר. בעבר, השתמשו בתותבות נשלפות שהן לא ממש פתרון אידיאלי ומלוות בנסיגת חניכיים , הגורמת צורך בתיקון התותבות והוצאה כספית וכן אינן יציבות בפה.

לשם כך מבצעים השתלה. השתל, עשוי מטיטניום המשתלב יפה עם העצם של הלסת וגורם לה להיצמד לשתל , עד שהופך להיות קבוע ויציב כמו שן מקורית. הדבר אורך זמן מסוים, אך שווה את המאמץ. לאחר שהשתל הפך קבוע, ניתן להרכיב עליו גשר או כתר לפי הצורך ובכוחו לשאת את המאמץ המתמיד בעת האכילה והדיבור. את שתילת הגשר עושים רק אצל רופא מומחה והוא צריך לאבחן מראש אם הלקוח מתאים להשתלה ומה צריך להיות המיקום המדויק. מכיון שהשתל מוכנס ללסת עצמה, צריכים להתייחס לזה ברצינות ולפעול לפי הוראות הרופא כדי למנוע סיבוכים. הנסיון שנצבר בנושא השתלים, מראה שקיימים לפעמים סיבוכים סביב השתלים, אך ניתן לטפל בהם.

יש מקרים, שהרופא מזהה חוסר בעצם הלסת העלול למנוע השתלה. גם במצב זה, יכול הרופא לפתור את הבעיה בעזרת חומר בונה עצם שאותו הוא שותל סביב השתל והכל נבנה ביחד עד שהשתל מתמקם ביציבות וניתן להשתמש בו לפי הצורך. ענין השתלים מתקדם כל הזמן וצובר תאוצה. גם המחירים יורדים מיום ליום וכדאי להשתמש בטכניקה זו.

ציפוי

יש מצבים של אנשים בעלי שיניים שלמות אך הצבע שלהן לא נראה משהו.זה לא אסון, אבל אם זה מפריע מאד, קיימת אפשרות לצפות את השיניים המרכזיות הקידמיות בציפוי חרסינה יפה ובוהק שהוא דק מאד אבל די חזק. לא מרגישים שום הפרעה בפה לאחר הציפוי ומצד שני ההרגשה נפלאה, עיני האדם מופנות תמיד לשיניים האלו וכיף ממשי כשהן לבנות ובוהקות.

תכנית שיקום

סיבות אופייניות לאי שביעות רצון ממראה השיניים והפה :

1.      מנח לא ישר

2.      עודף שיניים

3.      שיניים קטנות מדי

4.      שיניים גדולות מדי

5.      תאונה

6.      מבנה בעייתי

מטופל הסובל מאחת הבעיות הללו יכול לפנות לרופא מומחה לשיקום הפה. הרופא יבדוק, יחליט מה צריך לצלם, מה ניתן לתקן מיידית, מה צריך טיפול מעמיק יותר. הרופא יציג תכנית עבודה מדויקת לאחר האבחון, יציע הצעת מחיר והלקוח יקבל את הזכות להחליט אם הוא מאשר. במטרה להגיע לכושר החלטה, יסביר הרופא את הסיבות לקביעתו ויפנה אותו ללקוחות שכבר טופלו בידיו. לאחר המלצה חמה, ודאי שיהיה יותר קל להחליט. ניתן תמיד להתייעץ עם גורמים נוספים והעניין פתוח לשיקול דעת אחר או הצעת מחיר נוספת, אך יש  לזכור: בשיניים לא משחקים! רק רופא מומחה, יביא תוצאות משביעות רצון. לא כדאי להפסיד בריאות ואפילו מראה נעים, בגלל חיסכון פעוט בכסף... 

 

Robert Sreter

שאלות? צרו קשר!

למידע נוסף הרגישו חופשי ליצור עמנו קשר